Idioma Asturià

De Valenciclopèdia
Salta a: navegació, cerca
Asturiano
asturiano auténticu
Àrea d'influència
Descens del Sella
Dades estadístiques
Noms alternatius Llionés, Mirandés, Llionés-mirandés, astur-llionés, astur-mirandés...
Regulat per Academia de la lingua Asturiana.
Família Euro-asiàtica
  • euro
    • atlàntica
      • astur
Parlants

 - Total (2007)
 - Països Asturians
 - Europa

125 milîons (amdós hemisferis).
2
3 i mig

Codi ast
Tipus d'escriptura Pos una mescla entre el galego i l'españyol.
valenciclopèdia para astur-lleonessos-mirandessos

L'idioma asturià és un idioma parlat en alguns pobles d'Astúries. Segons consta en arxius valenciclopèdics els prínceps del mateix nom no el saben parlar.

Història[modifica]

L'idioma asturià era l'idioma que parlava en realitat el rei Pelai (Pelayo segons l'imaginario españyol). Est idioma fon passat de pares a fills, de iaies a netes pels segles dels segles fins que fou oblidat. Amb l'arribã de la democràcia i la Constitució Españyola, la comunitat antònima de Galiça posà el portugallec com llengua pròpia i els asturians que no anaven a ser manco pos re-inventaren l'asturiano q'a la fi i a la cap és com el castenallo però acabat en u.

Gramàtica[modifica]

La mateixa q'el castenallo però tot acabat en -u.[1]. Per exemple la frasse en castellà: Tengo el cuello dislocado seria en asturià Tengu el cuellu disllocadu.

Controvèrsies[modifica]

L'imperialisme pangalleguista ha pretés de sempre annexionar-se la llengua asturiana però diferents moviments socials asturians s'han oposat a este fet. L'Estatut d'Astúries parla únicament de Llengua Asturiana per lo que no dixa clar la seua procedència.

Escritors en asturià[modifica]

Molts i molt desconeguts.

Referències[modifica]

From Valenciclopèdia, a Wikia wiki.